Nu har Riksförbundet Sveriges museer startat upp forum för kommunala museichefer. Ett trettiotal chefer från hela landet slöt upp för en heldag i Sigtuna där journalisten Kerstin Brunnberg och Ted Hesselbom inspirerade under temat Mod och makt.

Museernas gemensamma behov utkristalliserades under mötet och forumet kommer att leva vidare. En arbetsgrupp bland cheferna ska tillsammans med Riksförbundet se över hur och när nästa möte äger rum.

img_0424 Musernas viktigaste uppdrag, enligt Kerstin Brunnberg, är att plocka rätt på vetgirigheten. Hon ser heller inte museet som en utgående modell, förutsatt att man gör det angeläget och förutsatt en demokratisk öppenhet. I den kortsiktiga värld vi lever i kan museerna lägga en serie händelser som en relief för att förstå det dagsaktuella. Museerna har en backspegel med oanad kraft, men man behöver förstå kodningen och utnyttja paradoxerna, sa Kerstin Brunnberg bland annat till de lyssnande cheferna som hon också rådde att avvisa de politiska propåerna och intala sig att de har kapaciteten att bestämma.
Självförtroende kommer genom kunskap och forskning, menade hon.

img_0432Värden på stället, Ted Hesselbom, inspirerade med Sigtuna museums modell för rekrytering, en av flera strategier man använder för att vidga museets räckvidd. Åhörarna uppmanades att själva fundera över vilka parametrar som kan avgöra ett anställande vid sidan av erfarenhet och utbildning. Han gav också en rad andra exempel på hur museet jobbar för att bli angeläget i utifrån kommunens olika utmaningar.

img_0458Dagen avslutades med workshop kring kommunala museers gemensamma behov ställda mot vad Riksförbundet Sveriges museer kan göra och faktiskt gör. Alla idéer har nu dokumenterats och kommer att utgöra grunden i den framtidsagenda för kommunala museer som Riksförbundet vill teckna ihop med museerna. Fyra kommunala chefer kommer att ingå i en arbetsgrupp som träffar Riksförbundet i Göteborg för att skissa vidare på mötesformer och påverkansarbete som kan gagna kommunala museer i framtiden. Arbetsgruppen består av Deborah Thompson (Falkenbergs museum), Tina Rodhe (Medeltidsmuseet), Tina Karlsson (Friluftsmuseet Gamla Linköping) och Björn Varenius (Sjöfartsmuseet, Akvariet).
Vill du ha mer information eller komma med inspel till kommande aktiviteter kontakta verksamhetskoordinator Maria Olofsson via mail här>>>