I samband med Vårmötet i Umeå 8-10 april delades en rad priser ut.

Riksantikvarieämbetets förtjänstmedalj
Riksantikvarieämbetets förtjänstmedalj  tilldelades i år Gudrun Norstedt. Medaljen, som delats ut årligen sedan 1981, ges till en person som gjort stora insatser inom kulturmiljövården. Priset delades ut av kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

Riksantikvarieämbetets motivering:
För att ha berikat vårt vetande om Västerbottens kulturarv och genom sitt författarskap har Gudrun Norstedt lyft fram ett brett spektrum av Norrlands kulturhistoria, från kustens sågverkssamhälle till inlandets kyrkstäder och det samiska kulturarvet.

Årets utställning
Forum för utställare delade sedan ut pris för Årets utställning som i år gick till utställningen Vi är romerGöteborgs stadsmuseum. Detta var museets andra pris för dagen då de tidigare mottagit den prestigefulla utmärkelsen Årets museum 2014.

Årets pedagogiska projekt
Fuism - föreningen för pedagogisk utveckling i svenska museer - delade sedan ut priset för Årets pedagogiska projekt 2013 till Hembygd – någonstans i Sverige ”Plattformen”, Rot produktion.

Fuism styrelsens motivering:
Ett gediget pedagogiskt projekt som sätter de ungas tankar och perspektiv i främsta rummet. Varje bild och inlägg är unikt, samtidigt växer en tydlig bild av dagens Sverige fram genom plattformens helhet. Arbetet har startat i det lilla, nära och bekanta för att sedan lyfta till de stora angelägna frågorna som makt, flykt och fördomar. Frågorna som projektet väcker känns både relevanta och aktuella. Ett projekt med hjärta där målgruppens delaktighet och engagemang berör.

Det vinnande projektet är framröstat av föreningens medlemmar.

UtställningsEstetiskt Forums guldpris 2013

UtställningsEstetiskt Forums guldpris 2013, Årets Guldmotor, tilldelades Gunilla Stenberg, museichef på Hälsinglands museum.

Motivering:
År efter år har Gunilla Stenberg ansvarat för ett museum där den ena välgjorda utställningen efter den andra tagit form. I oktober 2013 nåddes ännu en höjdpunkt när basutställningen De brutna mönstren invigdes. På flera sätt sammanfattar den det som utmärker Gunilla Stenberg och Hälsinglands museum: den lokala förankringen, den insiktsfulla omsorgen om vårt gemensamma kulturarv, det mänskliga perspektivet och de stora linjerna som alltid leder fram till oss själva, till här och nu.

Den både respektfulla och angelägna tonen i utställningarna på Hälsinglands museum gör museet till ett rum för det demokratiska samtalet såväl som den estetiska bildningen. Med Gunilla Stenberg som motor känner man att Hälsinglands kulturarv, det gamla och det samtida, är i trygga händer. Hon kommer att fortsätta att överraska oss med nya, snillrika utställningar och hon kommer att driva dem hela vägen från vision till verklighet.