Batman-tornet i Malmö

Jag jobbar som arbetsledare för värdarna och det betyder att jag ägnar en stor del av min arbetstid i entrén, i kassan. Vi har en stor blandning av besökare – de som gått dit frivilligt, och de som kanske inte är lika glada över att befinna sig på ett konstmuseum. Trots många elevers (särskilt i högstadiet!) buttra miner är jag övertygad om att alla faktiskt kan finna konst intressant. Allt handlar om hur det berättas...

Det är en tom oktoberdag på museet, en skolklass är på ingång elevernas blickar säger inte ”ja, äntligen konst!” utan snarare ”obligatorisk närvaro”.

Jag följer ett tjejgäng med blicken, en av tjejerna tar med sig en audioguide in till utställningen. Detta är under utställningen Ryskt avantgarde och när klassen kommer in i Turbinhallen möts de nästan direkt av ”Tatlins torn”, (Modell till Monument till III:e Internationalen som det egentligen heter) som för den ovetande kan se ut som ett rött trätorn med lite roterande kuber i mitten. Tjejerna kollar lite, fnittrar, ser allmänt uttråkade ut och ger verket några sekunders uppmärksamhet innan de snabbt går vidare till nästa.

Ryskt avantgarde Malmö_20

Tjejen med audioguiden stannar dock till, hon lyssnar, tittar, småler och går vidare.

Efter sitt besök sätter sig samma tjejgäng i caféet som ligger i anslutning till entrékassan. De snackar om allt annat utom besöket. Den andra tjejen med audioguiden kommer ner och ser ganska nöjd ut, och säger ”Hur coolt var inte Batman-tornet?”

De andra kollar på henne och förstår inte vad hon menar. ”Vilket Batman-torn?”

Hon sätter sig med resten av tjejerna och förklarar tanken bakom Tatlins torn, att det skulle vara så enormt att Eiffeltornet skulle framstå som en miniatyr bredvid (Tatlins torn förverkligades aldrig, så Eiffeltornet kan vara lugnt!). Att man skulle kunna sitta i en kub som var gjord som en lokal samtidigt som den roterade ett varv per år och att triangeln ovanför skulle rotera ett varv på en månad, och cylindern ovanför triangeln ett varv på en dag.

Resten av tjejerna lyssnar med spänning, tills en frågar ”Men vad menade du med Batman?”

Då berättar tjejen med audioguiden om planerna på att installera en projektor som skulle projicera meddelanden på molnen, och avslutar sin historia ”Exakt som Batman!”

Jag är helt övertygad om att alla kan finna konst intressant, allt beror bara på hur det berättas…

//Cynthia Guarachi

Cynthia Guarachi vikarierar som arbetsledare för museets värdar och har en bakgrund som bland annat programledare på Sveriges radios Din gata. Hon vill arbeta med att få större variation på Moderna Museet Malmös besökarskara och få dit de som vanligtvis inte besöker museum frekvent.

Moderna museet i Malmö är en av de tre nominerade till utmärkelsen Årets museum 2014. Nästa vecka är det dags för Vårmöte 2014 och under invigningsdagen den 8 april kommer vinnaren att annonseras.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på RIKSFÖRBUNDET SVERIGES MUSEER, orgnr. 802427-6795 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.