Sveriges Museer 20 år – Den första generalsekreteraren
2024-11-19
I år är det 20 år sedan Sveriges Museer grundades, och det vill gärna fira tillsammans med er! Här lyfter vi betydelsefulla ögonblick och inspirerande minnen från två decennier av museiarbete. Sveriges Museer har gjort skillnad i branschen i två decennier – och ni som medlemmar har bidragit till det!
Mats Persson var ordförande för länsmuseernas samarbetsråd 1999-2006 och var med och grundade Sveriges Museer 2004. Fram till han blev generalsekreterare 2010 var han vice ordförande.
Varför ville ni starta en riksorganisation för museerna?
– Om vi ska synas och höras måste vi samlas. Vi ville stärka museisektorn och få en mer samlad röst för att kunna företräda hela branschen. Svenska museiföreningen fanns redan, men lyckades aldrig ta den positionen. Vi tittade mycket på Svensk Scenkonst arbete och inspirerades av dem.
Christina Von Arbin var organisationens första ordförande, därefter Lars Amréus. När Sveriges Museer fick statligt stöd 2010 blev Mats Persson den första generalsekreteraren.
– Fram till det drevs organisationen enbart ideellt. Det var ett stort kliv att professionalisera, ta in en anställd och utveckla kansliet. Under en workshop med medlemsmuseerna utkristalliserades att förbundet ska driva opinion och vara museernas röst i samhället. Där diskuterades vilken roll förbundet skulle ha för sektorn, och man landade i att vilja verka på en mer strategisk nivå än operativ. PR-byrån Westander engagerades och tillsammans lades grunden för kommunikationen. Med till exempel museernas besökssiffror som hävstång nådde Sveriges Museer ut i debatten.
Har Sveriges Museer blivit det ni hoppades på?
– Definitivt. Sveriges Museer är rösten, pådrivaren och har medlemmarnas förtroende. Sveriges Museer drar sektorn, ligger steget före och driver utvecklingsfrågor. Förbundet talar för alla, både jättestora aktörer och små. Det är en konst att hitta den balansen, men förbundet lyckas med det.
När Mats Persson kom in i museibranschen 2000 tyckte han att det fanns mer spänningar och konflikter mellan de olika museikonstellationerna.
– Man skyddade sina revir på ett annat sätt då. Men RSM har varit samlande och stöttande genom att skapa möten och nätverk. Sveriges Museer får stor impact. Jag förstår att folk tror att organisationen är större än vad den är.
Varför tycker du att man ska vara medlem i Sveriges Museer?
– För att tillsammans är vi starka. Som medlem får man tillgång till nätverken och kunskapen, och en plattform att använda i sitt eget arbete, såsom rapporterna. Förbundet har bevisat att vi behövs. Museerna har en helt annan synlighet i medierna jämfört med för 20 år sedan.
Mats Persson lämnade Sveriges Museer 2019. Då hade han varit anställd i tio år och varit generalsekreterare under uppbyggnadsskedet.
Vad är ditt personliga arv i Sveriges Museer?
– Jag tror att mitt arbete har positionerat de svenska museerna och satt oss på kartan. Vi skapade grundstrukturen som nu förvaltas alldeles utmärkt. Arbetet med museilagen var ett jättejobb och betydde mer än vi kunde ana. Museilagen gav ramverk och har stärkt sektorns position - det är den enda kulturinstitutionen där armlängds armavstånd är definierat i lag.