StafettbloggOch så är ännu ett sportlov avklarat. En av museets mest välbesökta veckor. Aktiviteter överallt – Klappa havet, sjöodjursverkstad, piratvandring och film. Barnfamiljer strömmar in! Ett kvalitativt besök? Jag vet inte, med överfulla aktiviteter kan det bli svårt. Fast någonstans så tycks det ju vara detta som räknas. Antalet besökare som passerar våra dörrar.

Förra året var en succé för Sjöfartsmuseet Akvariet. Vi ökade försäljningen av årsbiljetter med 55 %, antalet återbesök med 31 % och antalet besökande barn ökade med hela 58 %. Besökare som använder våra utställningar, besökare som medverkar i våra aktiviteter. Dessutom extremt nöjda besökare. En fantastisk utveckling.

slvVi är stolta och det med rätta, men varför rabblar jag dessa siffror? Varför berättar jag inte hur vi har arbetat för att öka kvaliteten i verksamheten? Hur vi arbetar med strategier, förstudier och projektplaner. Hur vi försöker bli bättre på att utvärdera oss själva och hur vi försöker lyssna in våra besökare. Allt med målet att skapa en bättre verksamhet för dem som använder oss.

Jo, för tyvärr så fokuserar beslutsfattare ännu på antalet besökare. Att dessa ständigt skall öka. Men hur denna ökning sker diskuteras sällan. Jag önskar att intresset kunde svänga från kvantitet till kvalitet. För vilken typ av museer skapas när hetsen på fler besökare får styra? Och hur kan vi skapa verktyg för att mäta kvalitet?

I Storbritannien har nya metoder utvecklats, metoder som kan användas vid planering och utvärdering av museers verksamhet. Generic Learing Outcomes, GLO, och Generic Social Outcomes, GSO. Metoder som även börjar vinna mark här hemma. En mycket positiv utveckling.

Vill vi vara angelägna så är inte antalet huvuden som passerar våra dörrar som skall räknas. Istället är det annat. Det handlar om att titta på våra besökare. Vilka är de? Vad gör de hos oss? Hur länge stannar de? Kommer de tillbaka? Hur nöjda är de? Vad får de med sig av ett besök på museet?

Ett angeläget museum känner sin publik. Ett angeläget museum verkar tillsammans med sin omgivning. Det angelägna museet utvecklas inte i den publikhets som råder idag.

/Anna Rosengren
Chef vid Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg

Årets museum logo_2012De kommande veckorna bloggar företrädare för finalisterna i Årets museum. Denna vecka möter vi Anna Rosengren som är chef på Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på RIKSFÖRBUNDET SVERIGES MUSEER, orgnr. 802427-6795 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.