En gång hade jag ett utvärderingssamtal med en chef, jag fick kritik för att jag Facebookade för mycket. För mig är det lite märkligt att det är accepterat att tala i telefon på jobbet med sina barn om att de får gå hem till en kompis efter Fritis, men att det inte är okej att chatta lite snabbt med sin sambo om vem som köper potatis till kvällens middag.

StafettbloggJag tror att många med mindre vana av internet och i synnerhet av internet-communities är rädda för vad som händer där och vilken information som sprids. Många tror säkert att Facebook bara är ett enda stort skvallernätverk där du kan lägga upp bilder från helgens fest. För mig är Facebook det ultimata sättet att kommunicera med våra besökare. Dels finns all kommunikation sparad – ett telefonsamtal där du svarar på en besökares frågor om vi har en specifik engelsk motorcykel i utställningen existerar bara en gång & nästa gång någon undrar samma sak måste du svara på nytt. När samma fråga ställs på Facebook finns svaret kvar. Dessutom är Facebook ett väldigt snabbt och rakt kommunikationsmedel, vi kan ställa ut en ny motorcykel i utställningen och omedelbart kan vi sprida information och bilder om det till en intresserad publik. Kommunikationen blir inte heller enkelriktad på samma sätt som i ett nyhetsbrev eller utskick, besökarna kan både svara och fråga, ställa krav och komma med idéer. Facebook är i princip kommunikation i dialogform. En gång fick MC Collection museum frågan om vilken motorcykel Tintin kör, jag hörde mig för hos Tintin-föreningar och serieentusiaster, men svaret fick jag snabbast via Facebook, (Tintin kör den motorcykel som finns närmast till hands, bland annat har han rullat runt på en 350 Supersport).  Jag tycker att vi ska vara öppna mot våra besökare och låta de bidra med kunskap till verksamheten, något som Facebook kan vara ett bra redskap för.

Facebook har även en fiffig annonsfunktion där du kan välja att bara visa din annons för, låt oss säga kvinnor i 25-34 års ålder som bor i Stockholmsområdet och har angivit motorcyklar som ett intresse. Helt enkelt en perfekt marknadsföringskanal för oss som arbetar i en verksamhet som riktar sig till personer med specialintressen, att du sedan kan öppna ett litet chatt-fönster nere till höger och skriva ”Gullis, köper du potatis på vägen hem?” är bara en trevlig bonus.

Lisa Rosén
Platschef, MC Collection museum

 

Foto: Ove Johansson