2013-09-18
Tänk dig att en kall vinterdag glida fram på skridskor, mellan pelare i en mäktig kyrkoruin. Den vita isen mot den grå muren i blek vintersol, klassisk musik och glada familjer. Att få mötas, vara aktiv och mysa mitt i världsarvet. Sätta sig ner och ta en kopp varm choklad och vila trötta fötter.

Visby_isbanaI vinter blir en isbana verklighet i S:t Karins ruin, invid Stora torget i Visby. En mötesplats, för alla, mitt i kulturarvet. Här kommer den modernaste syntetisen av årsmodell 2013 möta Visbyfransiskanernas ruin från 1200-talet.
Projektet är unikt då idrotten, kulturen, regionen och näringslivet har suttit vid samma bord för att förverkliga detta. Jag är så stolt att Gotlands Museum är en del av det projektet.
Det är samverkan i allra högsta grad, där många intressen tas till vara och det blir win-win-win. Förutom att vi skapar en aktiv mötesplats, tillgängliggör vi ruinen även på lågsäsong, blivande små hockeyspelare kanske knyter på sig skridskor för första gången och isbanan lockar fler att röra sig runt i Visby innerstad för att handla, luncha och fika. Ett levande kulturarv!

Något jag trivs med och som jag tror det flesta gör, är att göra människor nöjda och glada. Och det bästa sättet är att fråga vad de önskar sig och vill ha. Omvärldsanalys. Kanske är det därför jag valt att jobba med sälj- och event på Gotlands Museum. Vi säljer sådant som gör folk glada, sådant som de är villiga att betala för. Det kan vara en god lunch i KRAV-restaurangen, en visning med drink i Bildstenshallen eller en utbildning i Gotlands historia. Vi museer behöver sälja in oss mer. Vi har så mycket glädje och upplevelser att erbjuda. Minnen och kunskap som kunderna kan ta med sig hem.

Förra året tog Gotlands Museum fram en affärsplan för att öka medvetenheten om potentiella affärsområden som finns just för oss. Målet är att hitta fler nya och gamla intäktsmöjligheter och ta fram strategier. Detta kommer att hjälpa oss att styra över vår egen utveckling i framtiden.

//Sofia Hoas, avdelningschef Sälj & Event, Gotlands Museum