Stefan Sundblad: ”Som intern marknadsföring var konferensen oöverträffad”
2017-05-17
Vårmötet uppfattades också positivt av medarbetare och politiker i stadshuset. Som intern marknadsföring var konferensen oöverträffad.
Några tankar från konferensen. På Friluftsmuseernas årsmöte hade vi en intressant diskussion om vem som kan vara med i vår organisation. Det visade sig att våra stadgar inte är anpassade för museiväsendet idag med nya aktörer och med outsourcad drift av anläggningar. Ska vi hålla dessa nya utanför eller ska de få vara med?
På Sveriges museers årsmöte redogjorde Myndigheten för kulturanalys för sin rapport om besöksutvecklingen på de centrala museerna 2016. Intressant rapport och som jag tycker ytterligare visar på komplexiteten i frågan om entréavgifters vara eller inte. För oss som kommunalt museum med direktiv att inte ta betalt är detta en knäckfråga eftersom resurserna krymper varje år och vi inte har någon möjlighet att ersätta förlorade nämndbidrag med andra intäkter. Tjänstemän på SKL hävdade för mer än 10 år sedan att idag, 2017, skulle kommunala museer vara en sällsynthet. Med tanke på de resurser som vård, skola och omsorg skulle kräva i framtiden. Så fort har det ju inte gått men nedskruvningen av ekonomin är påtaglig. Men är det bättre att museiverksamheten är gratis för besökarna och nästan obefintlig? Eller ska den vara av större omfattning och med mer kvalité med hjälp av rimliga entréavgifter? När når vi flest besökare?
Avslutningsvis, tack alla som kom till Södertälje och bidrog till att fantastiskt möte och ett särskilt tack från mig till Riksutställningar!
/Stefan Sundblad, museichef Torekällberget