Sveriges Museer genomför inspirationsföreläsningar med inriktning på TURISM för medlemmarna.

 

Föreläsningsserien Turism från Sveriges Museer vänder sig till dig som är museichef eller ingår i ledningsgruppen på ett medlemsmuseum. Även du som arbetar på ett medlemsmuseum och har ett specialintresse av föreläsningen är varmt välkommen. Varje föreläsning är fristående. Du kan välja ta del av endast ett föreläsningstillfälle eller anmäla dig till alla. Föreläsningarna är kostnadsfria.

Föreläsningarna varar i ca 45-50 minuter, därefter 10 minuters frågestund.  För dig som har möjlighet att stanna kvar och vill träffa kollegor från runt om i landet genomför vi ett efterföljande digitalt mingel på ca 20 minuter.

 

Här nedan ser du de föreläsningar som varit nu i november 2022. Fler föreläsningar i serien kommer under 2023.

 

claire o isabel ramad

Building a tourist market with V&A Dundee 

Claire Eva & Isabel Foy

Fredag 11 november 2022

Föreläsningen hålls på engelska.

Sista anmälningsdag onsdag 9 november

 

How do you change the experience and reputation of a city through cultural regeneration? Claire and Isabel will discuss how the small city of Dundee on the East coast of Scotland has transformed itself over the past 5 years with the complete renovation of its waterfront and the creation of a new V&A museum of design, designed by world-renowned Japanese architect Kengo Kuma. The presentation will also explore the cultural tourism landscape in the UK and the V&A’s approach to market segmentation, building a tourist market and working with the travel industry.

 

Claire Eva

 

Claire Eva is Director of Media and Audiences for V&A Dundee – Scotland’s new design museum which is at the heart of the cultural regeneration of the East coast city of Dundee. Claire leads on audience development, media, marketing, tourism, digital and IT strategies. Passionate about the arts and culture, Claire has spent her career developing audiences in major UK institutions including Tate, 14-18 NOW, Serpentine Galleries, Southbank Centre and Arnolfini. Her experience spans the visual arts, design, music, dance, film, festivals, digital and live events.

Isabel Foy

 

Isabel Foy is a tourism consultant with a focus on international tourism B2B sales, digital marketing and project management.  She currently works with V&A Dundee on the development and delivery of a post-pandemic tourism & travel trade sales strategy to further promote the museum as an international must-see visitor attraction.  

Isabel spent more than 15 years in economic development and tourism sales, working with stakeholders, tour operators and attractions to increase revenue, quantity and quality of tourist attractions, portfolio development and consumer-led trend analysis. Her experience spans the UK, EMEA region and USA.  

 

andreas ramad

Visitnorway: Norges satsning på konst- och kulturturism

Andreas Ørjasæter Solhaug

Tisdag 22 november 2022

Konst och kultur är ett av sex centrala satsningsområden i Norges nationella strategi för besöksnäringen fram emot 2030 som blev lanserad förra året. Under mottot ”Stärka intryck – med små avtryck” lägger strategin föringen för vad som blir viktigt att fokusera på under de kommande åren för att utveckla en besöksnäring som står in för en rad utmaningar i åren som kommer, inte minst kopplat till klimatfrågan.

Norge är ett land som internationellt främst associeras med sin vackra natur. Samtidigt är det också ett land som under de senare åren har fått en rad nya och spännande institutioner och besöksmål för att locka en internationell kulturintresserad publik. Nya MUNCH- och Nationalmuseum är bara två som bör nämnas.

Varför prioriterar Norge att fokusera på detta område som en viktig del av framtidens besöksnäring? Hur jobbar Norge med konst- och kultur i sin internationella marknadsföring? Vad gör man för att skaffa sig uppmärksamhet i en alltmer digital och konkurrensutsatt värld? Vem riktar man sig mot och hur möjliggör man för kulturinstitutioner- och museer att dra nytta av arbetet som görs med att väcka uppmärksamhet och attrahera nya besökare till landet?

Andreas Ørjasæter Solhaug är International marketing advisor och Marknadspecialist Sverige i Visitnorway – Norges motsvarighet till Visit Sweden – den statliga myndighet som ansvarar för profilering och marknadsföring av Norge som resmål. Stationerad vid Visitnorways kontor i Stockholm, har Andreas under de senaste 15 åren jobbat i olika roller i Visitnorway för att stärka Norges besöksnäring. Fokus har riktats både mot den svenska marknaden speciellt, men också på flera viktiga närmarknader i Europa och även globalt. Andreas jobbar i dag med Visitnorways internationella marknadskampanjer och ansvarar särskilt för det som görs inom satsningsområdet Konst- och kultur.

MUSEER & TURISM liten