Efter Årets Museum
2025-07-08
Årets museum är museibranschens finaste pris. Men vad betyder utmärkelsen för vinnaren? Och vilket råd ger årets vinnare till det museum som vill ta hem titeln nästa år?
Under Sveriges Museers Vårmöte 2025 i Jönköping delades Årets museum ut för 29:e gången. Utmärkelsen delas ut av Sveriges Museer och Svenska ICOM och syftar till att uppmärksamma museer som har utmärkt sig genom nytänkande och samhällsförankrad verksamhet.
2025 fick Tekniska museet priset, bland annat för sin kombination av lekfullhet och vetenskapligt djup. Tre månader senare har Peter Skogh, museidirektör, och Fanny S. Aupeix, kreativ direktör, hunnit smälta upplevelsen.
Vad har utmärkelsen Årets museum betytt för er?
– Det har betytt otroligt mycket, både bland våra medarbetare och externt! säger Fanny. Det är ett kvitto på att vi har gått rätt väg och gjort skillnad i vårt förändringsarbete.
– Att priset delas ut av branschen är extra betydelsefullt – särskilt när vi genomgått stora förändringar. All förändring utmanar tidigare tillstånd och när det belönas är det väldigt kul, säger Peter. Det har varit en kollektiv insats, vi vann det tillsammans med alla vi jobbar med. Förändringsarbetet har vi gjort i en djup och bred samverkan där alla varit delaktiga.
Hur har ni märkt av uppmärksamheten?
– Vi har fått väldigt mycket uppmärksamhet. Jag kan inte komma på någon jag har träffat som inte gratulerat, säger Peter. Många har tagit kontakt med oss och vi har haft massor av utvecklande samtal med branschen. Det har gett oss möjlighet att mötas och intensifiera det generösa delandet av kunskaper och erfarenheter museer emellan. Det är korsbefruktande och utvecklande för oss.
– Flera har approcherat mig med samarbetsförfrågningar med anledning till att vi vunnit, särskilt från andra inom konstnärliga delar, säger Fanny.
Vad säger ni till de som tycker att ni har bättre förutsättningar än t.ex. mindre museum ute i landet att få utmärkelsen?
– Jag håller inte med om den bilden, snarare tvärtom, säger Peter. Vi har gjort enorma uppoffringar. Efter pandemin tvingades vi att säga upp hälften av alla anställda och började om från början. Vi har vänt på varenda spänn och enbart sista året har vi genomfört tre sparpaket. Vi är till 70 procent beroende av egna intäkter och när konjunkturen vänder ner och köpkraften minskar måste vi anpassa oss.
– Det finns en bild av oss som den ”rika kusinen alla hatar” - att det är enkelt för oss att få finansiering o.s.v., säger Fanny. Men vi har genomfört en extrem expansion, och under 1,5 år har vi transformerats mycket snabbt.
Hur har utmärkelsen påverkat ert arbetssätt eller er strategi framåt?
– Vi har använt det kommunikativt och marknadsföringsmässigt, säger Fanny. Vi har också blivit stärkta i vår vision att vara ett tekniskt kulturhus. Vi funderar mycket på vad ett museum är och ska vara. Vi har grunden i det museala, och trots att vi ser oss som ett tekniskt kulturhus är fortfarande lika mycket ett museum.
– Det finns över 100 museer i Stockholm och det finns ett stort värde att säga till tillresande att vi har Stockholms bästa utställning, en prisbelönt byggnad och har vunnit Årets museum. Det är en kvalitetsstämpel. Vi lyfter ofta fram motiveringen som sammanfattar väl vad vi arbetar för.
Hur har personalen tagit emot utmärkelsen? Har det påverkat arbetsmiljön eller stoltheten internt?
– Priset har inneburit extremt mycket glädje, vi är genuint och kollektivt glada och stolta, säger Peter. Jag blir faktiskt tårögd bara jag tänker på det. Vi var ett stort gäng både på Vårmötet och på museet som firade på kvällen av prisutdelningen. Och vi fick självförtroende genom utmärkelsen. Medarbetarna bär detta i sig nu, och det väldigt fint att se.
– Vi märker supertydligt att utmärkelsen gett en stolthet och bekräftelse i att vi gör något bra för sektorn och besökarna, säger Fanny.
Finns det någon särskild händelse eller insats från året som ni tror var avgörande för att ni fick priset?
– Helt klart att vi öppnade en filial i Tensta, säger Peter. Bilden av oss har kanske tidigare varit att vi är välförsedda, med många sponsorer och högt entrépris. Men när vi öppnade Tensta blev det synligt att vi också tar ett socialt ansvar och sätter samhällsfrågor i fokus.
Har ni upplevt några oväntade effekter av att utses till Årets museum?
– Genom priset har vi också fått möjlighet att prata om vår förändringsresa samt visa på den större bilden av vår verksamhet, säger Peter. Samarbete, och att utöka vår kunskap i ett fält som rör sig kolossalt snabbt, är nyckeln till vår förflyttning.
– Museer inspireras ofta av andra museer, men vi vill gärna ta intryck av andra kulturformer. Vad händer inom litteraturen eller scenkonsten? Kan man utforma en utställning som en scen? Utställningsmediet är så tacksamt, det kan ta helt andra uttryck. Och det är samma inställning vi har när vi rekryterar. Vi anställer gärna människor med olika bakgrunder från olika fält som kan bidra med nya perspektiv och infallsvinklar, säger Fanny.
Tekniska museet vann även Årets museum för nio år sedan, och Peter Skogh är den enda museidirektören som vunnit priset två gånger.
– Då hade vi också genomgått ett stort förändringsarbete.
Har ni några tips till framtida vinnare?
– Våga! säger Peter. Släpp sargen och detta eviga planerande - det är bättre att testa! Upplevelserna måste komma ut till sin målgrupp. Ibland behöver man vara grundlig och långsam men ofta finns ett värde i att våga vara snabb: att se något, fånga det och agera på det – annars förvinner momentum.
– Och att få syn på sig själv som institution i en kontext – vilken roll kan vi spela i världen? Vi vill diskutera den tekniska betydelsen för samhällets utveckling, och hur kan vi vara en plats för det samtalet. Ytterst är det en demokratifråga. Vi hoppas att vi har bidragit till att ändra definitionen av vad ett museum kan vara i samhället.