Nej, det duger inte att använda medialt genomslag som moralisk måttstock för färgchocken på Nationalmuseum. Kulturen ska inte underställas högre syften, skriver Gunnar Ardelius, generalsekreterare för Sveriges Museer, i Dagens Nyheter.

 

Efter förra veckans klimataktion på Nationalmuseum har både Expressens kulturchef Victor Malm (15/6) och Kristina Lindquist på Dagens Nyheter (19/6) publicerat artiklar där man går på aktivisternas linje, med resonemanget att det kan tjäna ett högre syfte att utsätta kulturarv och konst för potentiell skadegörelse.

Malms och Lindquist texter har båda ett perspektiv med fokus på ”effekt”, det vill säga medialt genomslag som moralisk måttstock. Som om museerna vore en projektionsyta, ett gränssnitt bland andra marknadsföringsmöjligheter. En bild av museerna målas upp som något orörligt och passivt, precis som om vi levde i en statisk värld där museerna lever i en skyddad kokong utan kontakt med samhället.

Det som helt saknas är ett musealt perspektiv. Dels när det gäller uppdraget att bevara och visa kulturarv för framtida generationer i alla åldrar, dels institutioner som redan går på knäna som tvingas lägga resurser på bevakning, skydd, mediahantering.

Ett museum som Nationalmuseum visar upp ett par tusen av de hundratusentals föremål som finns i samlingarna. Och det är bara ett av flera hundra museer i Sverige. Ett museum är en kulturell kropp som rör sig genom tiden, där konst ständigt läggs till, all konst har ju som bekant någon gång varit samtidskonst. Men kulturarvet finns inte till för sin egen skull, det finns till för allmänheten, det är vår gemensamma egendom som museerna har i uppgift att både skydda och tillgängliggöra. Detta är grunden till vårt gemensamma minne och vår identitet, en förutsättning för vår förståelse av varandra och möjligheten till att skapa mellanmänskliga relationer i ett samhälle och en värld i förändring.

Det är slutligen en fråga om synen på kulturens värde och funktion i samhället. Att göra den underställd ett annat ”högre syfte” är att reducera dess betydelse. Malm och Lindquist bidrar till en instrumentalisering av konstens roll i våra liv och bidrar till en polarisering som skiljer kultur från klimat och i någon mån legitimerar attackerna på det gemensamt ägda kulturarvet. Det är problematiskt, eftersom det är nu och framöver vi kommer att behöva de perspektiv konsten kan ge oss mer än någonsin.

 

Gunnar Ardelius, generalsekreterare Sveriges Museer 

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på RIKSFÖRBUNDET SVERIGES MUSEER, orgnr. 802427-6795 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.