sm_rapport_unga_vuxna-1

Varför har många museer svårt att nå unga vuxna – och vad krävs för att bygga hållbara relationer med dem? Det är utgångspunkten för Sveriges Museers nya rapport Unga vuxna sökes – Läget i landet enligt 77 museichefer, som släpps i samband med Almedalsveckan 2025. 

Rapporten bygger på svar från 77 museichefer och visar på både stora ambitioner och tydliga utmaningar. Svaren ger en unik inblick i hur museer runt om i landet ser på sin framtida relevans och vilka vägar som faktiskt fungerar för att nå målgruppen 18–25 år.

– Det här är en grupp som ofta glider museerna ur händerna. Vissa säger att de hittar tillbaka senare i livet – men har vi verkligen råd att tappa dem under en så formande tid? säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare för Sveriges Museer.

Hälften av museicheferna ser unga vuxna som en prioriterad målgrupp, och 60 procent av museerna gör idag särskilda insatser för att nå dem. Skillnaderna mellan olika huvudmän är dock stora – medan 90 procent av de statliga museerna har särskilda satsningar, är motsvarande siffra bland kommunala museer endast 44 procent.

En viktig insikt i rapporten är att 65 procent av museerna anser att de behöver mer kunskap för att kunna utveckla relevanta erbjudanden till unga vuxna. Samtidigt visar flera exempel i rapporten hur ett strategiskt arbete kan bära frukt – bland annat lyfter rapporten fram ArkDes arbete med unga vuxna genom medskapande, program och riktade insatser.

– Att engagera unga vuxna är inte bara ett mål i sig – det utvecklar också hela verksamheten och kan skapa nya relationer och arbetssätt. Det handlar om relevans, identitet och samhällsförankring, säger Gunnar Ardelius.

Rapporten belyser också frågan om ansvar. Behöver politiker och huvudmän ge museerna tydligare uppdrag att nå denna grupp? Behövs särskilda satsningar och incitament för att minska gapet mellan olika typer av museer?

Museicheferna pekar ut tre mest effektiva sätt att nå unga vuxna:

  1. Särskilda program och evenemang som talar direkt till målgruppen.
  2. Relationer som byggs redan under skoltiden, särskilt på gymnasienivå.
  3. Medskapande projekt, där unga är aktiva medproducenter i innehåll, kommunikation och utveckling.

Rapporten är en väckarklocka för hela sektorn – och en handbok för den som vill vara med och forma museernas framtid.

Ladda ner rapporten här>>.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på RIKSFÖRBUNDET SVERIGES MUSEER, orgnr. 802427-6795 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.