Tillgänglighet är ett begrepp som i sin praktiska tillämpning börjar långt utanför museet, någonstans där skolor på landet står utanför verksamheten som vi erbjuder i stan. Men hur svårt kan det vara att arbeta för tillgänglighet i form av regional rättvisa? Inget svårt alls. Kan vår målgrupp inte komma till oss, så kommer vi helt enkelt till dem! Barnens/ungdomarnas önskan och Allmänna arvsfondens medel gjorde det möjligt: sedan några veckor rullar Gotlands första Konstakut över träsk och rauk till öns skolor för att erbjuda upplevelser av professionell konst. Montessoriskolan i Visby får ett besök snart och som följas av Kräklingbo skola på östra Gotland och Öja som ligger vid Hoburgsgubbens fötter.

Bild KonstakutenSå här går en utryckning till. En skola önskar besök av Konstakuten. Akutpersonalen alias Konstpedagogen frågar vilket tema för utryckningen som önskas. Temat kan vara vad som helst i alla ämnen. Sedan får skolan ett besök som sträcker sig från 1 timme till flera dagar och som belyser temat från konstens håll. Besöket är skräddarsytt och anpassat till gruppen och temat.
Förankringen till läroplanen blir ganska enkel och naturligt, och konstens universum är stor nog att alltid hitta rätt ingång. Med utgång från undervisningens aktuella tema kan vi diskutera livet, skapa konst, klottra lagligt, lyssna på stora tankar och se på små underverk.
För att skapa ett helhetsgrepp kan även musiker, dansare, skådespelare etc följa med. Allt som allt för en femhundring per utryckning.
Konstakuten kan ses som komplement till Skapande Skola där det mellan första kontakt till utförandet inte behöver gå mer än två veckor. Och just det kvalitativa i mötet spelar roll, där annars kronor per huvud räknas (så många huvuden som möjligt per krona) vill Konstakuten att besöket blir en del av barnens minnen, som är positivt och stannar hos dem under lång tid.

IMG_1639För inte så länge sedan ringde Alléskolans Rektor (Visby) och undrade hur man kunde rädda den nyrenoverade skateboardrampen undan klottring. Temat för den utryckningen var då inte ett tema utifrån undervisningen utan ett utsmyckningsuppdrag. Lösningen var att vi klottrade själva. Alla elever blev inkluderade. Under två veckor inspirerades barnen av gatukonst, lärde sig om ansvar, diskuterade samhällsproblem, tillverkade egna sprayschabloner och kände sig enormt coola när dem fick spraya. Eleverna är stolta över skateboardrampen och rektorn glad över arbetet och allt nyttigt som faktiskt hade sin förankring i läroplanen i alla fall.

DSC_0054//Armin Scholler
Konstakuten/konstkonsulent på Gotland, Gotlands Museum