vi utreder

Ett svenskt museikort?

Museikort 2 low res

Bakgrund

Sveriges Museer undersöker möjligheterna för att införa ett nationellt museikort i Sverige. Liknande kort finns bland annat i Finland och Holland och är framgångsrika. Museerna i dessa länder har fått högre besökstal, intäkter och bättre synlighet. Museikortet har även stärkt museerna och säkrat en långsiktigt hållbar museipolitik och -ekonomi.

Sveriges Museer har beställt en opinionsundersökning från Verian (tidigare Sifo) som visar på att det finns ett stort intresse och betalningsvilja hos svenska folket för ett svenskt museikort. Vi har även beställt en studie gjord av analyschefen på Nationalmuseum i Köpenhamn som pekar på god potential för ett svenskt museikort.

Därför har vi på Sveriges Museer öppnat upp för en dialog med våra medlemmar kring frågan och börjat samla in synpunkter och funderingar. Under hösten 2025 kommer vi fortsätta att förutsättningslös undersöka hur ett museikort skulle kunna fungera på svenska marknaden ur ett regionalt, kommunalt och statligt perspektiv. Hur ser behovet och möjligheterna ut för ett svenskt museikort?

Många av de museer vi redan har pratat med är initialt positiva till ett museikort, men ser att frågan behöver utredas ytterligare för att kunna ta ett underbyggt beslut.

Vi ser att störst oro gäller affärsmodellen och hur ett eventuellt museikort skulle påverka det enskilda museets intäkter. Hur ser affären ut för de i olika museerna, vilka besökssiffror kan man förvänta sig och vilka intäkter krävs för att projektet ska generera vinst?

Relationen mellan det enskilda museet och besökarna är också en avgörande fråga som vi behöver undersöka. Hur behåller museerna sin nära kontakt med sina besökare, samtidigt som man får ta del av den övergripande besöksdatan och marknadsföringen?

Skillnader mellan stad/landsbygd/glesbygd behöver också utredas ytterligare. Vilka effekter kan ett museum ute i landet förvänta sig jämfört med ett museum i en storstadsregion?

Vi behöver också landa i hur den svenska modellen för ett museikort skulle se ut. Vilken är skillnaden mellan Sverige och länderna som redan infört ett museikort - och vilka utmaningar här skulle ett eventuellt museikort kunna bemöta?

Vår slutsats är att vi i detta läge behöver gå vidare i en dubbel riskanalys dels över hur affärsmodellen påverkar olika museer på olika sätt, dels hur kortet påverkar varje museums individuella relation till sina besökare.

Nedan kan du läsa en kortfattad information om vad ett museikort i Sverige skulle kunna innebära. Längst ner kan du ladda ner dokument med detaljerad information, såsom opinionsundersökningen och förstudien. Vi uppmuntrar dig även att kontakta oss i formuläret nedan med frågor eller funderingar kring museikortet.   

Varför undersöker vi ett svenskt museikort?

Ett nationellt museikort skulle kunna stärka museerna och bidra till en långsiktigt hållbar museipolitik och bättre ekonomi.

Dessutom skulle ett museikort kunna bidra till:

  • Ökad solidaritet och samverkan i museibranschen
  • Ökat antal museibesökare
  • Ökade intäkter och försäljning i museum
  • Ökad synligheten för museer och hela museibranschen med gemensam marknadsföring
  • Att folk att besöker museer oftare
  • Att bredda besökarnas upplevelse av museer

 

Screenshot 2024-11-09 at 16.09.02
Screenshot 2024-11-09 at 16.08.57

Museerna i siffror

  • 270 medlemmar i Sveriges Museer
  • 17 miljoner besök per år
  • +72 i förtroendebalans
  • Populära hos allmänheten

 

Vad tycker svenskarna?

45% tycker att ett museikortet är attraktivt. Attraktiviteten för att köpa ett museikort är generellt jämnt fördelat över åldersgrupperna.

60% bland storstadsborna tycker att museikortet låter attraktivt. 36% bland boende utanför storstäderna tycker museikortet låter attraktivt. 

49% av de i åldern 18-29 år kommer besöka flera av de stora och välkända museerna.

70% av de i åldern 30-49 år kommer besöka fler museer än vad de gör idag

En majoritet ser främst att de kommer använda museikortet för att besöka flera museer än vad de gör idag, följt av att besöka museum i andra delar av landet eller nya typer av museum.

I Finland

  • 330 000 aktiva museikort för tillfället
  • I genomsnitt 7 museibesök per år
  • 82% av museicheferna är nöjda med museikortet
  • 93% av kortägarna är nöjda med köpet
  • Museikortsinkomsten till museer var över 17,6 miljoner euro 202
Screenshot 2024-11-09 at 16.09.09

Museikortet i Finland har ändrat människors vanor på många sätt 

  • Fler besöker museer 
  • Enskilda personer besöker museer oftare 
  • Museibesökarnas demografi har breddats 
  • Människor besöker museer som de inte skulle betala en enkelbiljett för 
  • Det finns ett nytt sätt att besöka museer: bara att titta in till exempel på lunchrasten eller i väntan på tåget
  • Människor reser för att besöka museer eller utställningar 
  • Människor ändrar sina resvägar för att besöka museer 
  • Museikort och museer är populära på dejtingappar 
  • Människor köper entrébiljetter till museet som present
Screenshot 2024-11-09 at 16.09.15

Vad får museerna?

  • Ökad inkomst genom försäljning av museikort och fler besök
  • Nya typer av besökare 
  • Fler återbesök 
  • Ny inkomst genom nya och upprepade besök och deras följeslagare för kaféer och museibutiker 
  • Ny säljkanal med intäkter från presentförsäljning (kortet köps som present/julklapp)
  • Nya resurser för kraftfull gemensam marknadsföring 
  • Statistisk data om kunder 
  • Aktivt museinätverk 

Vad förväntas av museerna?

  • Museet utser en kontaktperson som ansvarar för att hålla övrig personal uppdaterad om museikortet
  • Museikortets marknadsförings- och varumärkesmaterial visas på museet
  • Museet säljer museikort
Screenshot 2024-11-09 at 16.09.18

Hur skulle det funka?

  • Kortet beräknas kosta cirka 5 museibesök, ca 750 kr
  • Återbetalning till museerna ligger på ca 60-80% av entrépriset
  • Uppskattad maximal andel av marknaden 8%,
    (ca 800 000 sålda kort, vid ett pris på 700 kr ger det 560 milj kr)
  • Specifika årskort har svårt att klara konkurrens – vänföreningar överlever dock
  • Museikortet drivs som ett aktiebolag eller stiftelse
  • Museerna får kickback på försäljningen av kortet

FAQ MUSEIKORTET

GENERELLA FRÅGOR

Vilka är fördelarna med museikortet för museerna?

Ökad inkomst genom försäljning av museikort och fler besök. Nya typer av besökare. Fler återbesök. Ny inkomst genom nya och upprepade besök och deras följeslagare för kaféer och museibutiker. Ny säljkanal med intäkter från presentförsäljning (kortet köps som present/julklapp). Nya resurser för kraftfull gemensam marknadsföring. Statistisk data om kunder. Aktivt museinätverk. Större sammanhållning och gemenskap i branschen.

Hur påverkas museer i städer, småorter, landsbygd (geografi)? Vad händer med museerna i den mindre staden - vilken är effekten för en liten ort?

Små museer ute i landet får fler nya besökare iom ett museikort. I andra länder har man sett att resvägar förändras för att museikortsinnehavare vill besöka fler museer, och museer blir oftare en besöksdestination. Man passar också oftare på att slinka in på ett museum som man inte skulle ha besökt om man behövt betala full biljettpris.  Stora museer gynnas mest genom att få fler återkommande besökare.

Hur skulle ett museikort fungera för museer som har fri entré? Vilka är incitamenten för museer med fri entré att vara med?

Det är ännu inte helt utrett, men om ett museikort lanseras måste det vara i ett system som funkar för alla olika typer av museer. Man ska kunna vara med i museikortet även med fri entré. Då säljer man kortet på sitt museum och får kickback genom det, och eventuellt kan museikortet ge rabatt i shopen, på restaurangen, fri parkering, slippa köer, bjuda med kompisar gratis… osv. 

Vilken typ av museum vinner mest på att vara med?

Alla museer skulle gynnas av ett nationellt museikort, men på olika sätt. Stora museer gynnas mest genom att få fler återkommande besökare. Små museer får fler nya besökare.

Det finns en oro hos medlemmarna att det är en annan typ av museum som tjänar på det  ett museikort, men alla behöver tjäna på det på något sätt för att det ska kunna införas. Kortet har en solidarisk grundkonstruktion, men det är inte solidariskt på så sätt att någon ska minska sina inkomster för att höja någon annans. Alla ska få ökade intäkter och fler besökare. 

I Finland har alla som gått med i museikortet tjänat på det. Vi kan ta inspiration från Estland, Holland och Finland - men svenskt kort måste utgå från svenskt behov med svenska förutsättningar för att fungera här.

Påverkar museikortet lokala årskort och eventuella vänföreningar?

Förmodligen konkurreras lokala årskort ut av ett eventuellt museikort, men vänföreningar har levt vidare i andra länder som infört museikort. Frågan behöver utredas ytterligare.

På vilket sätt skulle museikortet kunna locka fler besökare och ändra folks beteenden?

Till exempel skulle personer med museikort som är på besök i t.ex Åre kunna få meddelande om pågående utställning och erbjudanden på Jamtli. De positiva effekterna behöver utredas mer ekonomiskt och juridiskt. 

Vad händer om det blir en ny statlig frientréreform?

En ny statlig frientréreform skulle innebära att det skulle saknas förutsättningar för ett nationellt museikort. 

Vilka förebilder finns internationellt?

Museikort finns till exempel i Holland, Finland och Estland och har där varit mycket framgångsrika. Även Danmark har kommit långt i processen med att införa ett museikort. 

Lockar man besökare så att det är värt det?

Så har det blivit i länderna där museikort införts. De utredningar och förstudier som genomförts i Sverige hittills tyder på att kortet skulle bli lönsamt, men vi behöver studera de olika typerna av medlemsmuseers förutsättningar och affärsmodeller närmare och har sökt medel för att kunna undersöka detta  juridiskt och ekonomiskt. 

Hur får man marknadsföra kortet på sitt museum?

Museikortets marknadsförings- och varumärkesmaterial visas på museet och museet säljer museikort.

ORGANISATION

Vem står bakom kortet? Finns det statlig inblandning eller politisk inblandning?

Sveriges Museer och våra medlemsmuseer. En av de stora fördelarna med om detta museikort skulle införas är att museerna själva står bakom kortet och får vinsterna, inte ett externt vinstdrivande företag. 

Hur rapporteras och administreras detta?

Museikortet drivs av en organisation alternativt bolag under Sveriges Museer. Museikortsorganisationen administrerar museikortet och rapporterar till medlemsmuseerna.

Spelar medlemsmuseets organisationsform någon roll (myndighet, kommunal, stiftelse, bolag, förening, privat)?

Museikortet måste fungera för alla olika typer av museer, och exakt hur affärsmodellerna ser ut på de olika medlemsmuseerna kommer vi att utreda ytterligare.

Hur ser tidplanen ut och vilka beslut är fattade?

För att fortsätta arbetet framåt behöver vi tillföra mer ekonomiska och juridiska medel. Danmark som går före oss har nyligen fått 4-5 miljoner till att arbeta vidare med museikortet på sin marknad. Vi äskat pengar från Kulturdepartementet och ska söka från Arvsfonden för att kunna utveckla affärsplaner för museerna, och om det är aktuellt att gå vidare ska vi söka pengar för att få igång museikortsorganisationen. I så fall kanske ett museikort skulle kunna lanseras 2027-2028, men ännu är inga beslut fattade kring detta.

Vilka får vara med i museikortet?

Kortet inkluderar medlemmar i Sveriges Museer. Museer som inte är medlemmar kan ansluta till oss för att vara med i kortet.

Måste man vara med i museikortet?

Inget museum skulle tvingas att vara med - då skulle det inte fungera. Men går inte de flesta med blir det inget kort. 

Kan man gå ur systemet?

Kortet inkluderar medlemmar i Sveriges Museer. Museer som inte är medlemmar kan ansluta till oss för att vara med i kortet.

EKONOMI

Vad är kostnaden för museerna för att vara med i museikortet?

Det skulle inte kosta något och de initiala kostnaderna tas inte av medlemmarnas eller medborgarnas resurser. Vi söker finansiering på annat håll om ett museikort införs. 

Vad händer med intäkterna från kortet? Hur ska de fördelas? Vad händer med överskott/vinster om kortet blir en succé?

Museerna får ca 70% av entrébiljetten när ett museikort används på museet, och får kickback när ett museikort säljs på museet. Resterande intäkter går till museikortsorganisationen (som ägas av museerna) för gemensamma utgifter, såsom marknadsföring och administration. Alla vinster efter administration och marknadsföring av museikortet går tillbaka till medlemsmuseerna.

Vilken teknisk utrustning skulle krävas och är den kostsam?

Det skulle inte kosta något att ansluta. Allt finns i en app som tillhandahålls av museikortsorganisationen till museet och som blippas när kortinnehavaren går in på museet. 

Vem tar den ekonomiska risken?

Branschen har det redan tight ekonomiskt, och den ekonomiska risken ska ligga till största del på museikortsorganisationen. I Finland började man med ett pilotprojekt, och alla som var med i pilotprojektet gick sedan med i museikortsorganisationen. 

Hur fungerar investeringsmodellen - vem ska betala uppstarten?

Vi söker finansiärer, i ett första steg för att utreda affärsmodellen ytterligare och göra djupanalyser på hur ett museikort skulle påverka olika typer av museum. I ett senare skede skulle en eventuell uppstart av museikortsorganisationen finansieras av externa medel. 

MÅLGRUPP

Vilka är kortets viktigaste målgrupper? Är museikortet bara till för de som redan går på museum?

De som redan går på museer är mest troliga att köpa ett museikort i ett första steg, men i andra länder har kortet också börjat ges bort som gåva och julklapp till personer som kanske inte hade gått på museum i vanliga fall. 

Kommer kortet kunna användas för demokratisatsningar och breddade målgrupper?

Museikortet är inte en quick fix för att lösa alla museisektorns problem. För att bredda museibesökare är inte museikortet lösningen men i kombination med andra satsningar kan museikortet bli ett verktyg för att bli stärka museibesök genom hela livet. I Finland har besöksgruppen 18-29 år blivit en åldersgrupp som går skarpt uppåt. 

PRAKTISKA FRÅGOR

Blir kortet fysiskt, digitalt eller både och?

Förmodligen blir kortet digitalt. 

Vad krävs av medlemsmuseerna för att kunna hantera museikorten?

Museet utser en kontaktperson som ansvarar för att hålla övrig personal uppdaterad om museikortet. Museikortets marknadsförings- och varumärkesmaterial visas på museet, och museet säljer också museikort (och får då en kickback på det). Tekniken (i form av en app) tillhandahålls till museerna av museikortsorganisationen, och kommer vara enkel att hantera.  

Hur många besök får man göra per kort och år?

För den enskilda besökaren ger museikortet obegränsat antal besök på alla museer i landet under ett år. Ett museum får ersättning för max tio besök per kort och år.

Skulle det finnas studentrabatt/pensionärsrabatt?

Detta planeras att utredas vidare.

Är abonnemang (jfr gymkort med månadsbetalning) intressant?

Detta är värt att utreda vidare.

Kan man ha butiksrabatt? Resor till museet? Vilka mer rabatter kan man få med kortet?

Det behöver utredas ytterligare, men våra undersökningar hittills visar på att rabatter är efterfrågade av besökarna.

Är det möjligt med en nordisk museikortslösning direkt eller som en etapp 2?

Just nu utreder vi hur en svensk modell skulle se ut. Ett eventuellt nordiskt samarbete ligger långt framåt i tiden. 

Hur påverkar det min nuvarande biljettmodell?

Museikortet skulle bli ett tillägg till museets nuvarande modell. 

Ladda ner dokument

Vill du veta mer om museikortet?

Ta del av vårt bakgrundsmaterial.

universal__

Museum ticket income has doubled after the launch of the card

MUSEIKORTET I FINLAND

Har du frågor eller funderingar om museikortet? Kontakta oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på RIKSFÖRBUNDET SVERIGES MUSEER, orgnr. 802427-6795 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.