Visby
Ansök senast 2023-02-26

Beskrivning

Brinner du för Gotlands kulturturism och utveckling? Då är det här jobbet kanske något för dig? Gotlands Museum söker en engagerad och utåtriktad kommunikatör på halvtid som ska hjälpa lokala museer, hembygdsföreningar och företag inom besöksnäringen att hitta nya spännande vägar framåt.

Arbetsuppgifter
Projektet Circular culture – Sustainable partnerships går ut på att hjälpa lokala museer, hembygdsföreningar och företag inom besöksnäringen att hitta nya spännande vägar framåt tillsammans med en projektledare. Som kommunikatör på halvtid ansvarar du för att producera och publicera material om projektet i digitala kanaler, med fokus på webb och sociala medier. Du kommer att samordna en hel del av det interna kommunikationsarbetet såsom inbjudningar till aktörer, kommunikationen mellan Gotlands Museum och målgrupperna och översätta projektmålens beskrivningar till enkla förklaringar. Det ingår även i uppgifterna att utbilda målgruppen inom kommunikation. Arbetet innebär också planering, viss grafisk produktion, redigering av rörlig media, publicering och uppföljning. Du kommer i denna tjänst ha lokala, nationella och internationella presskontakter. Genomförande av projektets aktiviteter tas fram i samarbete med projektledaren och du ska även stötta projektledaren i att göra inbjudningar, genomföra workshops och skapa attraktiva presentationer.

Projektbeskrivning
Gotlands Museum har fått beviljat EU-medel för ”Circular culture – Sustainable partnerships”. Målet är att stärka kulturarvsturismen på Gotland för att få till en positiv och hållbar platsutveckling och föryngring genom kunskap, samverkan och workshops. Projektet handlar om att stärka Gotlands lokala museer, hembygdsföreningar och företag inom besöksnäring och kulturmiljö i deras utveckling av hållbara affärsmodeller och platsutveckling. Genom affärsutvecklingsprogram, kunskap, kontakter och arbetssätt förväntas målgruppen etablera nya samarbeten som bidrar till cirkulär platsutveckling i kulturmiljöer. Projektet är treårigt (230101–260430) och är finansierat till hälften av EU:s Regionala Utvecklingsfond (ERUF) och andra hälften av Region Gotland. Projektägare är Gotlands Fornvänner/Gotlands Museum. Intressenter till projektet är Gotlands Förenade besöksnäring, Gotlands Hembygdsförbund och Uppsala universitet (Enricoprojektet).

Kvalifikationer
Relevant akademisk examen eller motsvarande erfarenhet inom information, kommunikation eller media.
Erfarenhet från att de senaste tre åren ha arbetat i en roll med inriktning på sociala medier.
Pedagogisk förmåga att utbilda andra inom ditt område för att bidra till projektets uppdrag.
Mycket god förmåga att planera och organisera arbetet på ett strukturerat sätt.
Kunskaper i att filma, redigera och publicera rörlig bild via digitala publiceringskanaler.
Erfarenhet av beställning av externa kommunikationstjänster, till exempel trycksaker.
God samarbetsförmåga och lyhördhet för andras idéer och förslag.
God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska.
God förmåga att lösa problem och omsätta idéer till handling.
Förmåga att stödja och entusiasmera i samband med kommunikationsinsatser.
Digital kompetens inom en it-miljö som bygger på plattformen Microsoft Office 365 och erfarenheter av videomöten (Zoom, Teams, Google Meet) samt programvaror inom Adobe Creative Suit/Adobe Creative Cloud.
Körkort för personbil (B- körkort).
Anställningsvillkor

Anställning 50% (19,25 tim/vecka). Anställningsperioden följer projektperioden till och med 2026-04-30.
Sex månaders provanställning.
Gotlands Museum tillämpar årsarbetstid.
Arbete på kvällar och helger kan förekomma.
Lön enligt överenskommelse.
Tillträdesdatum enligt överenskommelse.
Ansökan
Ansök genom att skicka ett personligt brev och CV till kommunikator@gotlandsmuseum.se senast: 2023-02-26

Kontaktpersoner
Frågor om tjänsten besvaras av avdelningschef Stefan Johansson stefan.johansson@gotlandsmuseum.se eller via telefon 073-398 51 71.  Facklig representant: Per Widerström, e-post: per.widerstrom@gotlandsmuseum.se eller via telefon 070-253 77 72

Om Gotlands museum
Föreningen Gotlands Fornvänner är huvudman för Gotlands Museum. Verksamheten, med ca 45 anställda, omfattar Gotlands Fornsal, Gotlands Konstmuseum och museigårdarna Norrbys, Kattlunds, Petes samt Magasin Visborg. Gotlands Museum har som affärsidé att på ett attraktivt och stimulerande sätt tillgängliggöra Gotlands konst, historia samt natur-, och kulturarv för gotlänningar och besökare från hela världen. Vi arbetar kontinuerligt för att förverkliga vår vision att vara ett museum för alla. Gotlands Museum är Sveriges mest välbesökta länsmuseum med över 340 000 besökare årligen. Därmed är vi en mycket viktig aktör för besöksnäringen på Gotland.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på RIKSFÖRBUNDET SVERIGES MUSEER, orgnr. 802427-6795 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.