Magasinstrateg med samordningsansvar
Beskrivning
Om tjänsten
Som magasinstrateg är du den drivande kraften till såväl avdelningschef som enhetschefer inom samlingsområdet. Fokus för rollen är att samordna, planera, utveckla och driva arbetet med myndighetens magasinslokaler enligt den antagna magasinsstrategin. Du samlar in och sammanställer underlag för diskussion, beslut eller vidare beredning för avdelningens magasinsorienterade processer. Det görs i nära samarbete med chefer, medarbetare och andra berörda enheter. Du kommer också vara delaktig i avdelningens arbete med beredskapsfrågor kring undanförsel av museisamlingar.
Du planerar och genomför arbetet självständigt och kommer i olika projekt fungera som projektledare för aktiviteter kopplat till magasinsfrågor. Du för interna dialoger med avdelningens samlingsenheter men också med andra funktioner inom myndigheten i syfte att realisera myndighetens magasinsstrategi. Du bidrar också till att utveckla metoder och arbetssätt inom avdelningen för att möta samlingsförvaltningens behov. Inom SMTM pågår många processer och projekt parallellt och du kommer samverka inom myndigheten för avdelningensledningens räkning, såsom medverkan till exempel i styr-, projekt- och referensgrupper.
Din kompetens och bakgrund
Du ska ha en akademisk eller högre utbildning inom museiorienterade ämnesområden, till exempel som konservator eller föremålsantikvarie. Du ska ha erfarenhet av projektledning, magasinsutveckling samt fastighetsfrågor rörande bevarandeaspekter för museisamlingar. Du har arbetat inom museiverksamhet och har stor förståelse för det moderna samlingsförvaltningsarbetet. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift. Vi ser också att du är väl förtrogen med olika typer av standarder inom samlingsområdet. Har du arbetat i en arbetsledande roll samt med magasinsplanering och flyttar är det meriterande. Du är van vid att jobba i långa projekt som kräver omfattande planering och logistisk samordning.
Dina egenskaper
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Du är noggrann, självständig och drivande och tycker om en varierad arbetsdag med arbetsuppgifter som involverar flera enheter. Då avdelningens processer och samarbeten är centrala för hela myndigheten krävs det att du har ett strukturerat och analytiskt arbetssätt och en hög organisatorisk och förutseende förmåga. Du skapar dig lätt en överblick och har god förmåga att prioritera ditt arbete och fokusera dina insatser där de bäst behövs. Du är en god kommunikatör och ställer gärna frågor för att öka din förståelse för olika områden. Du är tydlig och lyhörd och väljer att se lösningar i stället för problem. Hos oss får du arbeta nära en engagerad chefsgrupp som sätter stort värde på ovanstående, men också på en person som känner stolthet i att stödja andra.
Anställning och lön
Tillsvidareanställning, heltid. 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. Månadslön, vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.
Kontaktpersoner
Sophie Nyman, avdelningschef: 08-519 558 28
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 24 september genom att registrera dig via länken till vår hemsida. Första intervjuer planeras att hållas den 9 oktober i Stockholm.