Uppsala
Ansök senast 2022-08-15

Beskrivning

Vi söker dig som:

Vill bidra till att det medicinhistoriska kulturarvet får en framträdande plats i samhället och i historien.
Vill vara med och utveckla museets samlingar och utställningar till en betydelsefull resurs inom det medicinhistoriska området, såväl lokalt som nationellt.
Om oss

Medicinhistoriska museet öppnades 1995, och drivs av en stiftelse med engagemang från Uppsala Universitet, Region Uppsala och Uppsala Medicinhistoriska förening. Det ligger i en vacker byggnad från år 1900 med omkring 700 kvadratmeter utställningsyta, tidigare en del av Ulleråkers psykiatriska sjukhus.

Museets personal består av museichefen samt f.n. två antikvarier och ett antal volontärer. Museichefen är direkt underställd och rapporterar till stiftelsens styrelse. Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Vi är anslutna till företagshälsovård.

Medicinhistoriska museet har ett angeläget tema som angår alla: hälsa och sjukdom genom tiderna. Museet förvaltar omfattande samlingar från de flesta av medicinens områden, från såväl somatik som psykiatri. Besökarna, cirka 6000 per år, har skiftande bakgrund, men de största kategorierna är personer som arbetar inom eller utbildar sig till yrken inom någon del av vårdsektorn.

Ansvarsområden för museicehefen
Helhetsansvar för drift och utveckling av museet, inkl. ansvar för dess ekonomi och personal.
Arbetet bedrivs i nära interaktion med stiftelsens styrelse.

Utställningar:
Övergripande ansvar för museets utställningsarbeten och samarbete med andra museer.
Ansvar för in- och utlån samt dokumentation av föremål och bilder i utställningar och arkiv.
Deltar i arbetet med utställningstexter, utställningskataloger och andra publikationer.

Samlingsförvaltning:
Arbetar löpande med samlingsförvaltning och -utveckling, förvärv och forskning kring samlingarna.
Inventerar, utökar och fördjupar samlingen genom förvärv och donationer efter identifierade behov.
Bidrar med sakkunskap i utställningsverksamhet och tillgängliggörande av samlingarna publikt.
Föreläser och svarar på frågor rörande samlingarna från forskare och allmänhet.
Upprätthåller och utvecklar museets nätverk inom området.

Vad har Du?
Spännande visioner om museets framtid, och förmåga att genomföra dina idéer.
Dokumenterad yrkeserfarenhet att ta ett helhetsansvar för museiverksamhet och utställningsarbete.
Dokumenterad erfarenhet av gott ledarskap, och att skapa bra samarbete inom personalgruppen.
Relevant universitets- eller högskoleexamen, med inriktning mot till exempel medicinens historia, musei- och kulturarvsvetenskap och idé-och lärdomshistoria.
God administrativ förmåga. Dokumenterad erfarenhet av budgetarbete och ekonomi inom museiområdet.
Erfarenhet av att hantera museisamlingar, samlingsförvaltning och dokumentation i digitala system.

Vill du veta mer, kontakta styrelsens ordförande Torsten Gordh (torsten.gordh@surgsci.uu.se,
tel.0706244894) eller styrelseledamot Ing-Marie Munktell (ing-marie.munktell@uu.se)

Ansök genom att klicka på knappen nedan, eller skicka ansökan direkt till torsten.gordh@surgsci.uu.se senast 15 augusti 2022

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på RIKSFÖRBUNDET SVERIGES MUSEER, orgnr. 802427-6795 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.