”Kom hit och såga oss – och hugg i! Gör det bättre själv!

Nya metoder för att rekrytera medarbetare och en ny förståelse av ordet ”kompetens” – det var några förslag för framtida museer där alla är välkomna. Ett åttiotal museiproffs samlades på Historiska Museet för att arbeta med en museivision för 2025.

20140326141613720_0006Ett vykort från framtiden, där våra museer lyckats att bli välkomnande platser där samhällets mångfald är representerad och delaktig. För att komma dit krävs inte minst att museerna måste bli bättre på att släppa in. Det var en av slutsatserna från ett 80-tal engagerande museiproffs som möttes på Historiska Museet i Stockholm tisdagen den 18 mars. Mötet var det första av fyra där Riksförbundet Sveriges Museer, RSM, tar fram underlag för en framtidsvision för Sveriges museer: ”Känn dig som hemma på framtidens museum. Vision 2025”. Arbetet sker i samarbete med Riksutställningar. Dagens rubrik var ”Känn dig som hemma på mångfaldens museum”. Från scenen deltog Anna af Ekström från Utopia, demokratiagenterna Barakat Ghebrehawaria och Soraya Hashim från Rättviseförmedlingen samt Nadia Izzat från Riksutställningar. De var också med i samtalsgrupperna, för att att stimulera debatten.

Museerna spelar roll, det kunde RSM:s ordförande Robert Olsson konstatera när Riksutställningars Karin Henriksson intervjuade honom i inledningen av workshop-dagen.
– Vi har ägnat några år att ta reda på vad vi betyder för samhället. Vi tog hjälp av Göteborgs Universitet och det visade sig att att vi betyder mycket, för ekonomin och inte minst för jobben.

– Mer än varannan vuxen svensk besökte ett museum 2012. Och vi märker att fler och fler efterfrågar våra synpunkter!

folkOm museerna utvecklas från kulturarvsinstitutioner till samtidsaktörer med historiskt perspektiv ställer det nya krav inte minst på representationen: Kan museerna börja rekrytera på ett annat sätt, intressera sig för andra kompetenser än de gängse och förstå hur de kan gynna museets verksamhet? En lärare, en journalist eller en socionom – vad kan hen tillföra museerna i form av nya perspektiv och förändrad samhällsrelevans?

Bland förslagen som poppade upp fanns till exempel fler tidsbegränsade anställningar – om ingen kan sitta på sin post mer än fem år skapar det nya dynamiker i organisationerna. Eller kanske anställningar via casting: I stället för cv:n och formella meriter får intresserade kandidater fem minuter på sig att presentera sig och vad de vill erbjuda, för museet.

Och för att bygga större samtidsrelevans: Vad händer om museerna inrättar mobilitetsantikvarier – redo att slå på ”volley” så fort något viktigt händer i samhället som bildmuseet kan kommentera utifrån sin kunskap. För det gäller att synas i större och i andra sammanhang – museerna måste bli mobila. ”Franchising” var ett begrepp som kom upp – kan museerna bli mer generösa med att låna ut sina resurser och sin kompetens till andra sammanhang, för att skapa plats för andra berättelser? Moderna Museet kreativa topp under exilen på 1990-talet, då Moneos hus på Skeppsholmen byggdes om, och Nationalmuseums förnyelse när de nu är i samma situation fick en deltagare att konstatera:
– Vi måste stänga museet för att få det synligt!

Arbetet med Känn dig som hemma på framtidens museum  - vision 2025 pågår under hela året. Läs mer och anmäl dig till kommande seminarier >>>