3_Projektledarna och moderator_ Foto Mikael Dunker
Eva Wadmark, projektledare, Susanna Dzamic, moderator och Anki Dahlin Programansvarig. Foto: Mikael Dunker.

Stort tack till våra medarrangörer, styrgruppen, platsansvariga, programvärdar, volontärer, alla som medverkat på programpunkterna, våra sponsorer, konferensanläggningar, teknikansvariga liksom alla som deltagit på vårmötet. Det är allas er medverkan som gör vårmötet till Sveriges viktigaste museikonferens.

Många tog chansen att följa direktsändningen den 17 april. Det digra filmmaterialet finns nu uppdelat på Sveriges Museers Youtube-kanal>>

Bland filmerna kan vi till exempel tipsa om Nordeas chefsekonom Annika Winsth: Hur skapar vi ett samhälle där individer är lyckliga såväl kulturellt som ekonomiskt? Hon bjöd på intressanta fakta och presenterade ”receptet” för ett Sverige i världsklass.

4_lunch från food trucks på Stora torget
Foto Jenny Eliasson, Malmö museer

Malmö och Skåne bjöd på vårvärme och gott värdskap vid Museernas vårmöte den 17–19 april. Temat var Ekonomi & politik – Räkna med museerna. Under valåret 2018 ville Sveriges Museer lyfta museifrågorna i den politiska debatten samt ge möjlighet till kompetensökning och inspiration inom ekonomi, affärsutveckling och samarbete. Mötet samlade 486 deltagare från hela landet och sista dagen spred dessa ut sig från Malmö till värdmuseerna i Helsingborg, Landskrona, Lund, Kristianstad, Trelleborg och Ystad.

Under vårmötet delades utmärkelsen Årets Museum 2018 ut till Göteborgs konstmuseum.
I sedvanlig ordning delades också andra fina museipriser ut.

Till programmet 2018 (PDF)>>

teknik
Foto: Jenny Danielsson, Malmö museer

Arrangörer
Sveriges Museer och Malmö Museer.

Meetagain konferens
Anmälan, hotell och registrering

Medarrangörer
Dunkers kulturhus, Helsingborgs museer, Kulturen, Klostret i Ystad, Landskrona museum, Malmö Konstmuseum, Regionmuseet
Kristianstad, Skissernas museum, Statarmuseet i Skåne, Trelleborgs museum, Uppåkra Arkeologiskt Center, Wanås Konst,
Ystads konstmuseum och Österlens museum.

Tack till
Tack till: Malmö stad, Region Skåne, Event in Skåne, Skånetrafiken, MTAB, Livsmedelsakademin, Håll Sverige Rent – utan ert stöd hade inte konferensen kunnat genomföras på detta sätt!

loggor_uppdaterade_varmote2018