Samtalen ville inte riktigt ta slut när 25 kommunala museichefer och verksamhetsansvariga fick chansen att träffas den 18-19 oktober på Medeltidsmuseet. Sveriges Museer hade bjudit in till inspirations- och dialogforum för just denna viktiga grupp och deltagarna kom från norr till söder.
Edna Eriksson stod för den starka starten på forumet där hon kopplade ihop museerna med demokrati och mänskliga rättigheter. Hon föreslog till exempel att museerna skulle gå samman och skapa ett idéhistoriskt och upplysande museum och betonade mänsklig värdighet som en faktor när man ska nå över åsiktsklyftan. Varför är det så, undrade Edna bland annat, att det är svårt att diskutera sak vid konflikter och varför går man så snabbt till personangrepp?
Varför är det så, undrade Edna bland annat, att det är svårt att diskutera sak vid konflikter och varför går man så snabbt till personangrepp?
När deltagarna fått diskutera gruppvis trädde tydliga bilder och önskemål fram. Att nätverka och samverka för de kommunala museicheferna är mycket viktigt ansåg de flesta, såsom att få ventilera utmaningar med chefer i liknande situation. Närheten till samhället och politikerna upplevdes både som en utmaning och en styrka. Den ekonomiska vardagen är tuff för de flesta museerna och man har svårt att hitta långsiktiga lösningar. Samtidigt fanns gott om idéer om vad man vill fokusera samverkan på, såsom idéutbyte och strategier för de nära relationerna inom kommunala förvaltningar och nämnder.
Andra dagen inleddes av Riksantikvarieämbetets nytillträdde museisamordnare Eric Fugeläng. Han berättade att man vill fördjupa dialogen med museerna och bättre förstå hur sektorn ser ut och relationerna mellan olika aktörer. Eric betonade också den kunskap som man vet finns ute på museerna och som man hoppas kunna ge fler access till.
Stadsmuseets Anna Ulfstrand berättade om dokumentationsarbetet efter terrordådet i Stockholm den 7 april. Där fanns många lärdomar att dra under projektets gång. Viktigt var till exempel att ha ett värdigt förhållningssätt och att förstå sin roll som museum. Förutom föremål har man samlat 131 berättelser med utgångspunkt från kommunikationen på de sociala medierna när dådet ägde rum som nu publiceras på hemsidan allteftersom. Mest är det kvinnor som valt att dela med sig, vilket tydligen är vanligt. Mer ovanligt är att så många unga vuxna valt att dela sin berättelse med Stadsmuseet.
Ted Hesselbom berättade historien om tre behövande kyrkoruiner, S:t Olof, S:t Per och S:t Lars, som nu är föremål för omtanke gällande framtida brukande och bevarande. En frågeställning var: Vem tar ansvar för den gemensamma upplevelsen? I de visionära arkitektskisserna anar man en framtid för dessa ruiner. Sigtuna museum spelar här en avgörande roll och samspelar med länsstyrelsen, kommunen och kyrkan.
Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på RIKSFÖRBUNDET SVERIGES MUSEER, orgnr. 802427-6795 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.
Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.
Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.
Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.