Nya forumet Kulturpolitisk samling lockade stor publik
2024-10-16
Salongen på Dramatens Lilla Scen var fullsatt när politiker, näringsliv, forskare, myndighetsföreträdare och kulturverksamheter möttes för att samtala om kulturens lokaler i det nya forumet Kulturpolitisk samling.
Den 15 oktober arrangerade Svensk Scenkonst och Sveriges Museer "Ursäkta röran, vi bygger om - kulturpolitisk samling för kulturens lokaler". Målet med det nya forumet är att skapa förutsättningar för konstruktiva samtal och förståelse mellan olika parter i en aktuell och angelägen fråga.
Stora delar av programmet livesändes och går att se i efterhand här>>.
Sveriges Museers generalsekreterare Gunnar Ardelius, Svensk Scenkonsts vd Mikael Brännvall och moderator Benny Marcel invigde dagen. Därefter samtalade Benny Marcel med kulturminister Parisa Liljestrand, som berömde initiativet till den nya samtalsarenan.
– För att lösa den här komplexa frågan är det avgörande att de olika parterna kan samlas kring samma bord. Jag tycker att det är fantastiskt bra att den här dagen anordnas - en eloge till Sverige Museer och Svensk Scenkonst som arrangerar detta så att vi kan ta del av varandras erfarenheter och goda exempel, sade kulturministern och tillade:
– Det är möjligt att hitta goda lösningar men det bygger helt på samverkan och kreativitet. Vi behöver väcka frågan hos politiker på alla nivåer, markägare, fastighetsägare och kulturaktörer.
Därefter presenterades goda exempel på lokallösningar från olika delar av Sverige. Bland annat talade Karin Sidén, överintendent på Prins Eugens Waldemarsudde, om hur de gick från att ingå i en statlig myndighet till att verka som självständig stiftelse med egen fastighetsskötsel.
Jan-Erik Wallin, vice ordförande för Vara konserthus, lyfte fram det politiska stödet som avgörande att kunna driva konserthus i en kommun med enbart 16 000 invånare. Där har kommunfullmäktige bland annat tagit beslut om att fullt ut täcka för konserthusets ökade hyreskostnader, mot bakgrund av de andra värden som kulturhuset skapar.
Mats Hederos, fastighetsförvaltare och författare till boken “Människobyn - staden som ständigt utmanas”, delade med sig av sitt perspektiv på omvandlingen av Stockholm city och varför det ofta är svårt för kulturliv och fastighetsförvaltare att samverka. En orsak han lyfte var att man ofta verkar på olika villkor som kan tyckas svåra att förena.
– Kulturen behöver förstå fastighetsbranschens krav på ekonomisk vinst och vi måste förstå kulturens behov. När vi lyckas med det kan vi skapa en massa bra saker tillsammans.
Under rubriken "Nationella kulturchefernas bästa scenarier” delade cheferna för nationalinstitutionerna Dramaten, Naturhistoriska riksmuseet och Kungliga Operan med sig av sina tankar kring hyressituationen och den särskilda hyresmodell som de verkar under.
– Modellen vi sitter fast i är dysfunktionell, sade Fredrik Lindgren, vd Kungliga Operan. Kulturen måste bli en mer självklar del av vårt liv och inte stå i motsats till ekonomi, näringsliv och samhälle. Vi måste driva förändringen ännu tuffare - lite civil olydnad.
– I vårt uppdrag ingår att ta ansvar för arbetsmiljön - och situationen i våra byggnader, med bland annat tak som rasar in, är ingen acceptabel miljö för medarbetare, än mindre att bjuda in besökare. Vi sitter i kläm, sade Lisa Månsson, Naturhistoriska riksmuseets överintendent.
– Vi måste gå tillbaka till grundtanken - vad var egentligen tanken när hyresmodellerna infördes? Alla aktörer måste samverka, vi har ett gemensamt uppdrag att levandegöra kulturarvet - hur ger vi förutsättningar för kulturarvet att blomstra?
Utredningen av hyresmodeller fortsatte diskuteras när moderator Benny Marcel samtalade med Albin Karelainen, statens utredare av hyresmodellen för nationalinstitutionerna, och Katja Lindqvist, Västra Götalandsregionens utredare av kulturhyresmodeller.
Albin Kainelainen bekräftade behoven av en hyresmodell där inte de offentliga anslagen till kulturen äts upp av ständigt ökade hyreskostnader, men han betonade också vikten av att rätt hyresnivåer.
– En låg hyra kan vara ett tecken på att fastigheten inte underhålls på en acceptabel nivå. Har man tillräckliga intäkter är det ofta bättre att ha en lite högre hyra och en väl underhållen lokal.
Katja Lindqvist kommer att lämna sin rapport i december men delade med sig av några slutsatser från utredningen hittills.
– Staten och kommunerna har redskap för att hantera frågan om hyresnivåer och hyresmodeller för kulturen. Men det görs på lite olika sätt från en kommun till en annan.
Hon betonade också det komplexa uppdraget politiker har att prioritera mellan olika värdefulla områden och att utifrån det fatta ekonomiska beslut.
– Kulturen är värdefull för samhället men värde är inte samma sak som ekonomi. Vi måste skilja på kulturens samhällsvärde och kulturens ekonomi. Värdebegreppet i olika vetenskapliga sammanhang är nästan lika komplext som kulturbegreppet. Mitt mål med rapporten är att ge en lättillgänglig introduktion till frågan.
I dagens sista programpunkt lyftes frågan om vad privata och offentliga fastighetsvärdar kan lära av varandra.
– I Sveriges Museers och Svensk Scenkonsts rapport ”Kulturen, husen och urholkningen” tyckte medlemmarna att privata hyresvärdar var lättast att samarbeta med, sade Ingela Lindh, ordförande för Fastighetsägarna. Jag säger inte att vi ska privatisera alla fastigheter, men fördelarna som privat värd är att man kan skippa hyresmodeller och istället utgå från vad som skapar värde. Det blir en mer jämbördig relation. Vad har vi för gemensam nytta av varandra, vad är en bra affär? Därför blir den relationen enklare.
Jan Olov Westerberg, fastighetsdirektör på Statens fastighetsverk, efterlyste en gemensam bild av var vi står och vart vi ska, förutom att olika typer av fastighetsägare måste respektera varandras uppdrag.
– Det är svenska folkets kulturarv som vi förvaltar och vi måste inse att verksamhetens värde skapar värdet i en fastighet, sade han.
Läs mer om "Ursäkta röran - vi bygger om" och samarbetet mellan Sveriges Museer och Svensk Scenkonst här>>. Se eventet i efterhand här>>.