Publiken kommer inNytt besöksrekord för viktig samlingspunkt. Mer än 200 anmälda deltagare till Samlingsforum i Lund den 22-23 november gjorde att huvudsessionerna fick hållas i universitetshusets aula.

I vimlet sågs museifolk från söder till norr, från museivärlden och biblioteksvärlden och från de andra nordiska länderna. Riksantikvarieämbetets Samlingsforum, i samarbete med museerna på plats i Lund och med oss på Sveriges Museer, har återigen träffat rätt vad gäller inriktning. Samlingarna är heta och det är mycket på gång i våra museimagasin.  Huvudsessionen filmades och kommer att finnas på Riksantikvarieämbetets hemsida. Men här är några smakprov från första dagens huvudsession där många goda  och några dåliga erfarenheter delades:

Patrik Amsellem

Patrik Amsellem från Skissernas museum berättade om den för besökarna "osynliga förvandlingen" av magasinen.

Bjorn Magnusson Staaf

Björn Magnusson Staaf tog med publiken på en hisnande resa i hur minnen kan kopplas till makt, samhället och historieskrivning.

 

Joachim Huber

Schweizaren Joachim Huber gav matnyttiga råd om magasinsbygge som många talade om efteråt.

Fredrik Tersmeden

Fredrik Tersmeden berättade vältaligt om hur universitetets museer kom till, med början i 1600-talet.

Maria Mostadius

Biologiska museets Maria Mostadius fick publiken att flämta när hon berättade om flytten av miljontals objekt.

Orjan Molander

Örjan Molander från Kalmar läns museum fick flest frågor av publiken (och en del avundsjuka blickar?) när han berättade om de nya anpassade magasinen.

Anna Adrian

Anna Adrian från Göteborgs stadsmuseum hade  nogsamt inventerat en försummad myntsamling i ett bankvalv.

Torsten Nilsson

Torsten Nilsson kunde berätta om Flygvapenmuseums flytt av ett 30-tal flygplan till ny byggnad.

Linda Sorensen och Lena Floser

Kungliga bibliotekets Linda Sörensen och Lena Floser hade flyttat ett 1700-talsbilbiotek.

Helen Evans

Helen Evans berättade om Nationalmuseums nya magasin, med  mest fördelar men några nackdelar.

Jonas Liverod

Konstnären Jonas Liveröd gav sin högst personliga syn på samlande och samlingars betydelse till publikens skräckblandade förtjusning.