Vernissagedag

Igår invigdes Shahzia Sikanders utställning som jag arbetat med under en lång tid. Det känns aning svindlande, att nu ska det faktiskt hända. Nu ska vår publik få möta dessa starka, viktiga och fascinerande konstverk.

Första gången jag såg Shahzia Sikanders miniatyrmålningar var på ett galleri i New York på 90-talet. Jag minns fortfarande hur jag gick från utställningen och bar med mig vad som kändes som en alldeles egen värdefull skatt i sinnet. Klara färger och ett uttryck som kändes direkt och okomplicerat.

Senare insåg jag att just det okomplicerade kanske inte var hela sanningen kring hennes motiv, men det är ju just det som så ofta gör konsten spännande och levande. Idag ska jag inviga Shahzia Sikanders utställning på Bildmuseet och resan dit har varit tämligen lång, såväl för mig själv som för hennes konstnärskap.

Parallax1_365
Det storskaliga videoverket som vi nu inviger såg jag förra året på biennalen i Sharjah, Förenade Arabemiraten. Till en början förstod jag inte att det var samma konstnär, den vars detaljrika små målningar jag sett i New York. Och nu detta bombastiskt animerade videoverk som fullkomligt överöste mig med intryck. Men visst, här fanns också någonting som kändes bekant.

Från att ha skolats i Lahore i det klassiska miniatyrmåleriet har konstnären nu rejält dragit upp formatet. Hon har animerat sina målningar, ljudsatt dem och i princip skapat ett helt eget universum. Från det lilla till något som känns enormt stort. Från mikro till makro.

Att i det lilla kunna se det stora och tvärt om, att skapa sammanhang och kontinuitet känns som viktiga uppgifter i min yrkesroll. Att dessutom kunna kommunicera detta med övertygelse är en del av utmaningen.

Arkitekten som ritade Bildmuseet måste ha haft en känsla för liknande utmaningar. Ibland känns vårt hus som hemma, att vi rör oss i en bekant hemmamiljö med ljusa golv och fin akustik. Våra utställningssalar däremot formas till nya rumsliga upplevelser till varje ny utställning.

Installationsarbete_365
Eftersom vi ju bara funnits här i två år är överraskningseffekten fortfarande tämligen hög inför varje nytt bygge. Det känns spännande att med rummets hjälp forma upplevelsen av konsten som visas. Inför utställningen som öppnas idag har vi byggt en tretton meter lång projiceringsyta. Rummet känns helt nytt och jag ser verkligen fram emot att ta emot besökarna!
//Cecilia Andersson

Cecilia Andersson är museiintendent vid Bildmuseet. Hon har bland annat kuraterat utställningen Shahzia Sikander / Parallax som öppnar idag söndag 30 april. Det blir den första presentationen av den pakistansk-amerikanska konstnären i Skandinavien.

Bildmuseet i Umeå är en av de tre nominerade till utmärkelsen Årets museum 2014. Imorgon bloggar den tredje nominerade, Moderna museet i Malmö, på den här platsen.