logotypevarmotet2015

Snart öppnar vi portarna till årets vårmöte i Sigtuna! Temat för mötet är hur museisektorn kan vara med och påverka det samhälle som vi verkar i: Museet – ett nav i demokratin. Hur står vi som sektor rustade inför samhällets förändringar? Detta är ett par av de frågor som vi vill lyfta fram i årets konferens.

Första dagen samlas vi på Wenngarns slott. Kulturministern Alice Bah Kuhnke talar och delar ut pris för Årets museum. Vi får också träffa Johanna Koljonen, Micael Dahlén och Mark O´Neill. Riksförbundet Sveriges museer presenterar också sitt framtidsdokument.
Första dagen kan följas direkt här>>>

Dag 2 finns det 30 olika programpunkter att välja mellan, och vi möts i Sigtuna stad. Det blir ett tillfälle att fokusera på hur vi inom ramen för vårt dagliga arbete med samlingar, publik och samverkan med andra, kan ta konkreta steg i arbetet med att förverkliga denna och våra egna institutioners visions- och idéarbete. Dag 3 går vi från ord till handling och gör utflykter och workshops ute i Stockholms län. Vi kommer att fördela oss på olika platser i Sigtuna, Norrtälje, Skoklosters slott och Stockholm.

Det har varit ett stort tryck på bokningar av hotellrum. Vi ber er därför att överväga om ni kan bo tillsammans med en kollega i något av de många dubbelrum som vi har förbokat. Eller varför inte ta chansen och förhöja upplevelsen ytterligare något genom att bo flera tillsammans i det splitter nya B&B som på finns Wenngarns slott. Ange på anmälningssidan vilka som ska bo tillsammans, så att vi lättare ska kunna matcha rum med personer.

Ladda hem programmet som pdf här>>>

Gör din anmälan här >>>

Konferensavgift

Tidig anmälan, avgift alla dagar 15-17 april: 3000 SEK exkl. moms (priset gäller t o m den 9 mars)

Ordinarie avgift alla dagar 15-17 april: 3400 kr exkl moms.

Medlemspris alla dagar 15-17 april: 1500 SEK exkl. moms (Gäller för max två personer för fullvärdiga medlemmar och en person per associerad medlem.)

Deltar endast 15 april: 1400 SEK exkl. moms

Deltar endast 16 april: 1500 SEK exkl. moms

Deltar endast 17 april: 500 SEK exkl. moms

Mingelmiddag (vid bokning enstaka dag) 500 kr exkl moms

Frågor?

Frågor om anmälan samt boende besvaras av Meetagain konferens:
varmote2015@meetagain.se, tel: 08-664 58 00

Frågor om program besvaras av Anders Wikström, projektledare:
anders.wikstrom@sverigesmuseer.se, tel 0739-84 19 19

Museernas Vårmöte arrangeras vartannat år i Stockholm, och vartannat år på annan plats i landet. Mötet i Sigtuna är ett Stockholmsmöte, förlagt i Stockholms län. I Sigtuna finns spännande kulturarv och en sammansvetsad konferensnäring. Stadens tusenåriga historia och det unika läget mellan Stockholm och Uppsala, vid Arlanda, erbjuder en spännande mötesupplevelse som gör det enkelt för Riksförbundet Sveriges museers medlemmar att träffas.

Årets vårmöte arrangerar vi tillsammans med Sigtuna Museum, Destination Sigtuna och Riksutställningar. Medarrangörer är Skoklosters slott, Historiska museet, Stockholms läns museum, Stads- och Medeltidsmuseet i Stockholm, Torekällbergets friluftsmuseum, Pythagoras Industrimuseum samt Norrtälje Museum & Konsthall.

Loggor-web2