Efter Waldemarsudde och Kalmar Länsmuseum har nu utställningen En sagolik skola – Folkskolan 175 år landat i på Regionmuseet i Kristianstad. Det är en fascinerande historia om svensk skolas framväxt som berättas. Resan från en katekes- och fattigskola med överfulla klassrum, vinande rottingar och utantillrabblande till mobiler och PISA-rapporter.

Eva_Lis_Siren_foto_Lasse_Ottosson
Eva-Lis Sirén visar utställningen. Foto: Lasse Ottosson

Parallellerna mellan då och nu är slående. Mycket har hänt sen folkskolan föddes med grunden är densamma: rätten till gratis skola, kunskap och bildning oavsett vilka dina föräldrar är. Sverige blev ett läsande och skrivande folk och höjd utbildningsnivå gjorde att vårt land klarade industrialisering och urbanisering bättre än andra.

monitor_foto_johan_aredal
Monitör i växelundervisningens skola. Foto: Johan Aredal

Idag knäcker de flesta barn läskoden före skolstart men utmaningen kvarstår: att göra barnen till utvecklade och digitala djupläsare. När demokratins tanke utmanas behöver våra barn rustas med förmåga att skilja sant från falskt och ha källkritiska ögon. Rätten till en likvärdig skola oavsett bakgrund är ingen självklarhet än idag. Lärarbristen är en bister verklighet.

Det moderna Sverige växer fram genom utställningens rum. Lärarnas och barnens liv, kampen för högre kvalité, den stora lässatsningen SAGA-biblioteket och skolans pionjärer går som en röd tråd fram till krigsåren och dagens debatt om likvärdighet, lärarbrist, segregation och fristående skolor. Folkskollärarna anlitade framstående författare och konstnärer som åstadkom moderna klassiker. Den moderna undervisningen kom med 1919 års undervisningsplan och en mycket aktiv lärarkår.

I debatten kan man konstatera att skolan i alla tider har varit i kris. Få anser nog däremot att det var bättre förr efter att ha studerat klasser på 80-100 barn, en ensam lärare, skolaga och varannandagsskola. Själva skolplikten kom först efter 40 år av folkskola. Barnen behövdes ju i arbetet och för familjernas försörjning.

Som en av hittills de hittills 90 000 besökarna sa: Skolan angår oss så djupt. Vi bär den inom oss ...

Länk till filmen som visas på utställningen En sagolik skola – Folkskolan 175 år (öppnas i nytt fönster)

Eva-Lis Sirén
Ordförande Lärarstiftelsen