Museer är en plats att besöka. En fysisk kontaktyta där besökare och publik har en möjlighet att beskåda museernas utställningar och ett noggrant urval av de samlingar som museerna ombesörjer. Till skillnad mot andra liknande kunskapsinstitutioner och sociala mötesplatser – så som bibliotek, utbildningscentrum eller biografer – är museerna i högre grad definierad och bestämd av vad som presenteras inom byggnadens fyra väggar. Att nå utanför och förbi dessa påtagliga men samtidigt osynliga murar är en av de centrala utmaningar som ett museum står inför idag. Inte minst när det kommer till att logga in på webben. Att nå den surfande, uppkopplade och geografisk avlägsne nätanvändaren.

StafettbloggFrågan är bara vad och vem ett museum är till för på nätet? Att ett museum ska bemöta sina besökare på webben är förstås självklart. Men hur ska det här gå till? Vad ska museernas webbplatser innehålla? Och vad ska de erbjuda? Här ger Koven Smith, teknisk chef vid Denver Art Museum, flera goda förslag. Men även en hel del kritik. I sitt fem minuters tal – vid Smithsonians tekniska konferens Ignite – ger han museernas strategi att digitalisera sina samlingar svidande kritik. Att presentera ett neutralt innehåll, menar han, bör inte vara målet med digitaliserandet av kulturarvet. Istället ska man formulera användbar information och ge direkta svar på de frågor som besökarna ställer på det innehåll – föremålen i samlingarna – som ett museum faktiskt sitter på.

Smith har helt rätt. Ett museums webbsida ska inte skilja sig från ett fysiskt besök, istället ska det förlänga, fördjupa eller förberedda mötet med museets föremål och utställningsämnen. Digitaliseringen får inte bli ett mål i sig – även om det underlättar för forskning och statistiska beräkningar – utan ska istället vara ett tillvägagångssätt för att förbättra besökarnas tillträde till museerna och museernas samlingar (i arbetet med att inkludera grupper med olika typer av rörelsehinder är det här en extra viktig fråga). Samtidigt ska föremålen placeras i sitt sammanhang. Om museer ska nå utanför det fysiska rummet måste man satsa på digitala utställningar, utnyttja webbens alla fördelar, nå ut och utnyttja de sociala medierna och, precis som Koven Smith påpekar, besvara användarnas frågor. Först då blir museerna digitala.

Smiths fem minuters presentation kan ni titta på här.

/ Kristoffer Soldal och jag är för tillfället student inom masterprogrammet Musei- och kulturarvsvetenskap vid Uppsala Universitet. Jag har även en master i Historia sedan innan. Jag är väldigt engagerad i entreprenörskap, kommersiell humanism samt projektledning och vid sidan av studierna är jag med och driver föreningen Humanistiskt Initiativ och två företag, Humanists at Work och Dicore.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på RIKSFÖRBUNDET SVERIGES MUSEER, orgnr. 802427-6795 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.