Kristoffer Soldal: Digitala museer är målet, inte digitala samlingar.
2011-09-19
Museer är en plats att besöka. En fysisk kontaktyta där besökare och publik har en möjlighet att beskåda museernas utställningar och ett noggrant urval av de samlingar som museerna ombesörjer. Till skillnad mot andra liknande kunskapsinstitutioner och sociala mötesplatser – så som bibliotek, utbildningscentrum eller biografer – är museerna i högre grad definierad och bestämd av vad som presenteras inom byggnadens fyra väggar. Att nå utanför och förbi dessa påtagliga men samtidigt osynliga murar är en av de centrala utmaningar som ett museum står inför idag. Inte minst när det kommer till att logga in på webben. Att nå den surfande, uppkopplade och geografisk avlägsne nätanvändaren.
Smith har helt rätt. Ett museums webbsida ska inte skilja sig från ett fysiskt besök, istället ska det förlänga, fördjupa eller förberedda mötet med museets föremål och utställningsämnen. Digitaliseringen får inte bli ett mål i sig – även om det underlättar för forskning och statistiska beräkningar – utan ska istället vara ett tillvägagångssätt för att förbättra besökarnas tillträde till museerna och museernas samlingar (i arbetet med att inkludera grupper med olika typer av rörelsehinder är det här en extra viktig fråga). Samtidigt ska föremålen placeras i sitt sammanhang. Om museer ska nå utanför det fysiska rummet måste man satsa på digitala utställningar, utnyttja webbens alla fördelar, nå ut och utnyttja de sociala medierna och, precis som Koven Smith påpekar, besvara användarnas frågor. Först då blir museerna digitala.
Smiths fem minuters presentation kan ni titta på här.
/ Kristoffer Soldal och jag är för tillfället student inom masterprogrammet Musei- och kulturarvsvetenskap vid Uppsala Universitet. Jag har även en master i Historia sedan innan. Jag är väldigt engagerad i entreprenörskap, kommersiell humanism samt projektledning och vid sidan av studierna är jag med och driver föreningen Humanistiskt Initiativ och två företag, Humanists at Work och Dicore.