Första delrapporten om ett nationellt museikort publicerad
2026-06-24

Sveriges Museer publicerar nu den första delrapporten i förprojektet om ett nationellt svenskt museikort. Rapporten är ett första steg i arbetet med att förutsättningslöst undersöka om ett museikort kan vara ett relevant verktyg för att stärka tillgängligheten till museer, utveckla publikrelationen och bidra till en långsiktigt hållbar utveckling av och ekonomi för den svenska museibranschen.
I rapporten presenteras erfarenheter från museikortssystem i andra europeiska länder, analyser av hur dessa modeller fungerar i praktiken samt en genomgång av möjligheter och utmaningar i en svensk kontext. Studien visar bland annat att museikort kan bidra till förändrade besöksmönster, ökad synlighet för museer och starkare relationer mellan museer och publik. Samtidigt lyfts frågor om ekonomi, styrning och förutsättningar för olika typer av museer.
Rapporten är en del av ett pågående förprojekt och ska ses som ett kunskapsunderlag för den fortsatta processen. Inga beslut har fattats om att införa ett nationellt museikort, och det är ännu inte läge att ta ställning för eller emot ett införande. Syftet är att ge museibranschen ett så välgrundat beslutsunderlag som möjligt.
Under hösten fortsätter arbetet med att undersöka hur en eventuell svensk modell skulle kunna utformas utifrån de faktiska förutsättningarna i museibranschen. Resultaten kommer att ligga till grund för nästa fas i projektet.
Idag diskuterar Sveriges Museers ordförande Cajsa Lagerkvist, generalsekreterare Gunnar Ardelius och författarna till studien, Perttu Rytsölä och Jaako Rytsölä, rapporten under ett seminarium i Kultur i Almedalen, kl 11.00 på Länsteatern i Visby.
Se seminariet live eller i efterhand här>>.
Ladda ner rapporten här>>
